
Toen Amsterdamse katholieken geen processies meer in Nederland mochten houden, week men uit naar een Mariaheiligdom net over de grens: Kevelaer. Op een wand in de Posthoornkerk, die inmiddels niet meer als kerk functioneert, staat deze Amsterdamse bedevaarttraditie naar Kevelaer afgebeeld.
Locatie
Posthoornkerk (Onze Lieve Vrouwe Onbevlekt Ontvangenkerk)
Haarlemmerstraat 124-126
Type
Kerk
Religieuze gemeenschap
Rooms-Katholieke Kerk
Object
Een wandschildering met Amsterdamse bedevaartgangers in Kevelaer
Maker en datering
Willem Schermer
1939
Bezichtigen
De Kevelaerkapel is tijdens openingstijden afgesloten en niet te bezichtigen
Een herinnering aan de bedevaartgangers van Amsterdam
In de middeleeuwen was Amsterdam een druk bezocht bedevaartsoord dankzij het Mirakel van Amsterdam. Op de plek waar het mirakel had plaatsgevonden werd de Heilige Stede gebouwd. Deze kapel heeft tot het einde van de zestiende eeuw dienst gedaan als Amsterdams belangrijkste heiligdom. Na de Alteratie in 1578 werd de kapel afgenomen, vervolgens gebruikt als paardenstal en later door protestanten in gebruik genomen. Om de associatie met de vroegere functie als katholieke bedevaartkapel te bestrijden, noemden zij het gebouw de Nieuwezijds Kapel. Tot overmaat van ramp werd het gebouw in 1908 afgebroken.
Maar dat betekende niet het einde van de bedevaartcultuur voor de Amsterdammers. In het nabijgelegen Heiloo werd die deels openlijk en deels in het geheim voortgezet. Daar ging de Mariaverering in de Runxput na de reformatie door, ondanks de afbraak van de ruïne van de oude kapel door de gereformeerde overheid in 1637. Steeds opnieuw uitgevaardigde verbodsmaatregelen van de Staten van Holland konden de stroom van bedevaartgangers niet beperken. Rond 1750 ergerde de Amsterdammer Jan de Boer zich dat de ‘doldriftige Roomschgezinden’ hun praktijken niet beperkten tot Heiloo, maar al bij Amsterdam in processie heiligenbeelden en vaandels droegen.
Alteratie
In 1578 wordt de katholieke stadsregering van Amsterdam afgezet. Er komt een gereformeerd stadsbestuur voor in de plaats. Het gevolg van deze verandering (Alteratie) is dat de Gereformeerde Kerk vanaf dat moment de enige kerk is die zich publiekelijk mag manifesteren. Katholieke kerken en kloosters worden in beslag genomen en krijgen nieuwe functies.
Reformatie
Beweging in het Europese Christendom die in de zestiende eeuw heeft geleid tot het ontstaan van de nieuwe kerkvormen van het Protestantisme. De Reformatie werd in sterke mate bepaald door het denken en optreden van Luther, Zwingli en Calvijn.
Processie
Plechtige rondgang van gelovigen als uiting van verering, vreugde of boete. In een processie worden veelal banieren, heiligenbeelden en het Allerheiligst Sacrament in een monstrans meegenomen. De gelovigen nemen doorgaans zingend en biddend deel aan de tocht.
Heilige Stede
Letterlijk ‘’heilige plaats’’. De locatie in de Kalverstraat waar in 1345 het Mirakel van Amsterdam plaats vond. Na de protestantse overname in 1578 werd deze kerk ook wel Nieuwezijds Kapel genoemd. De oorspronkelijke kerk die op deze locatie stond, werd in 1908 gesloopt en vervangen door een nieuw kerkgebouw dat eveneens de Nieuwezijds Kapel werd genoemd.
Mirakel van Amsterdam
In 1345 vond in een huis aan de kalverstraat het Mirakel van Amsterdam plaats. Nadat een zieke stervende man zijn laatste Heilige Communie niet kon binnenhouden, wierp een dienstmeid het braaksel met de uitgespuwde Heilige Hostie in de haard. De Hostie werd de volgende dag intact in de vuurplaats teruggevonden. Men kwam daarop tot de conclusie dat God hier op bijzondere wijze aanwezig is en dat Hij op deze plek in de Heilige Hostie aanbeden wil worden. Kort daarop bouwde men op dezelfde plaats een bedevaartkapel die men de Heilige Stede (Heilige plaats) noemde. Deze kapel is in 1908 gesloopt.
Pelgrimage (ofwel bedevaart)
Pelgrimeren is reizen naar een heilige plaats. Het verschijnsel wordt ook wel bedevaart genoemd. Soms wordt de pelgrimage op eigen initiatief volbracht, soms ook is het de vervulling van een religieuze plicht. Pelgrims kunnen reizen naar plaatsen waar Jezus had geleefd en gewerkt, naar reliekschrijnen van bepaalde heiligen, of naar iconen of beelden waaraan een zekere wonderdadigheid werd toegeschreven. Alleen al in Nederland waren in de middeleeuwen honderden van dat soort plaatsen. De voornaamste was de Amsterdam, vanwege het Mirakel van 1345.
Amsterdammers die met processies hun geloof openlijk wilden beleven, waren aangewezen op bedevaartsoorden over de grens, met name Kevelaer in Duitsland. Dat was sinds 1642 een centrum van Mariaverering rond een wonderbaarlijke afbeelding, het zogeheten genadebeeld van de Troosteres der bedroefden. Door zijn ligging op 6 km over de grens werd het een populaire bedevaartsoord voor Nederlandse katholieken. Zo vertrok in 1926 een trein met 384 bedevaartgangers uit Amsterdam naar Kevelaer onder leiding van de pastoor van de Posthoornkerk Julianus Theodorus Lagerwey.
Pastoor
(Latijn voor herder) is de priester, aan wie de leiding van een parochie(kerk) door de bisschop is toevertrouwd.
Een herinnering aan die bedevaartcultuur is nog te zien bij een bezoek aan een zijkapel in De Posthoornkerk. Hoewel het altaar van de Kevelaerskapel is verdwenen, is een wandschildering uit 1939 nog zichtbaar. Op de muur is, boven een zichtbaar silhouet van het verdwenen altaar, Maria van Kevelaer afgebeeld omringd door Amsterdamse pelgrims. De wandschildering is gemaakt ter gelegenheid van het 50-jarig priesterjubileum van pastoor Lagerwey. Op de wand is hij rechts met de Posthoornkerk in zijn handen afgebeeld.
Hoewel de Posthoornkerk niet meer dienst doet als kerk, herinnert deze wandschildering nog aan de eeuwenoude strijd voor het behouden van traditionele processies en bedevaarten door Amsterdamse katholieken.
Gert van Kleef
Bestuurslid Het Cuypersgenootschap
Laatst bewerkt
06 oktober 2025
De Kevelaerkapel van de Posthoornkerk, Willem Schermer, 1939. Collectie Posthoornkerk.
Interieur en exterieur: fotografie Museum Ons' Lieve Heer op Solder
Detail: De Kevelaerkapel van de Posthoornkerk, Willem Schermer, 1939. Collectie Posthoornkerk.
Processie Kevelaer, vermoedelijk eind jaren '20, onbekende fotograaf, ca. 1920-1930. Collectie Harry van Liempd. Brabants Historisch Informatie Centrum.
Detail: De Kevelaerkapel van de Posthoornkerk, Willem Schermer, 1939. Collectie Posthoornkerk.
Lenarduzzi, Carolina, Katholiek in de Republiek. De Belevingswereld van een religieuze minderheid 1570-1750 (Nijmegen 2018).
Thiers, Ottie, 't Putje van Heiloo. Bedevaarten naar O.L. Vrouw Ter Nood (Hilversum 2005).
Wereld, Hans van der, Devotelyck naer Kevelaer (Soest 2012).
Online bronnen
Website van Stadsherstel locatie Posthoornkerk
Laatst gecontroleerd 02-10-2025