
Het luistert nauw om een orgel ‘in de juiste stemming’ te brengen. De klimaatomstandigheden zijn van het grootste belang.
Locatie
HH. Joannes en Ursulakapel (Begijnhofkapel)
Begijnhof 29
Type
Schuilkerk
Religieuze gemeenschap
Rooms-Katholieke Kerk, bediend door de Congregatie van het Heilig Sacrament
Object
Orgel met speeltafel aan de rechterzijde
Maker en datering
Aristide Cavaillé-Coll
1879
Bezichtigen
In de Begijnhofkapel
In 1632 betalen de regenten van het Begijnhof 25 gulden aan de ‘sanghsters tot vereeringhe’. Dat bedrag is waarschijnlijk bedoeld voor de bouw van een instrument om de ‘sanghsters’ te begeleiden. Kennelijk kunnen in die tijd ook vrouwen organist worden, zo blijkt uit de betaling aan ‘Maritye Jans, orggel’. En de balgen, waarmee lucht in het orgel wordt geblazen, worden ‘getrokken’ door Joanna Blosers. In die tijd gebeurt dat nog met de hand of met de voet, door de zogenoemde ‘balgentreder’.
Na het eerste orgel uit 1632 volgen er nog velen. De orgels staan oorspronkelijk op de galerij. Zo hoog in de kerk hebben ze echter veel te lijden van de opstijgende warmte. Het een na laatste orgel raakt daardoor in zo’n slechte staat, dat er in 2010 een nieuw instrument moet komen. Gelukkig wordt net in die tijd bejaardentehuis Sint Bernardus gesloten. Hier staat een orgel van de Franse orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll (1811-1899). Dit instrument is in 1879 gekocht door het ‘Rooms Catholijk gesticht van Liefde Sint Bernardus’, de voorganger van het bejaardentehuis. De Begijnhofkapel kan het orgel voor een relatief zacht prijsje overnemen, mede vanwege de clausule dat het orgel Amsterdam nooit mag verlaten.
Je zou denken dat het kleine orgel van het Bernardus precies goed is voor de Begijnhofkapel, maar de mensen in de kerk vinden het geluid vaak toch nog te sterk. De organist lost dit op door de luiken dicht te doen. De klimaatomstandigheden zijn echter anders met dichte dan met open luiken. Het orgel heeft tijd nodig om ‘in de juiste stemming’ te komen. Daarom krijgt de koster twee uur voor aanvang van de mis het verzoek om de deurtjes van het orgel te sluiten. Zo kan de organist met een gerust hart de gemeente begeleiden, zonder bang te zijn dat het geluid gaat ‘zweven’.
Het had trouwens niet veel gescheeld of het huidige orgel was er ook niet meer geweest. Benieuwd hoe het orgel aan een ramp ontsnapte? Luister naar de podcast waarin ook wat meer over de achtergrond van de Cavallé-Coll orgels wordt verteld.
Aja Leemans
Organist en tekstschrijver. Lid van de orgelcommissie van de Protestantse Kerk Amsterdam
Laatst bewerkt
28 mei 2025
Orgel, Aristide Cavaillé-Coll, 1879. Rectoraatskerk HH. Joannes en Ursula (Begijnhofkapel). Foto Robert Westera.
Exterieur en interieur: foto Robert Westera
Speeltafel van het orgel, Aristide Cavaillé-Coll, 1879. Rectoraatskerk HH. Joannes en Ursula (Begijnhofkapel). Foto Robert Westera.
Orgel, Aristide Cavaillé-Coll, 1879. Rectoraatskerk HH. Joannes en Ursula (Begijnhofkapel). Foto Robert Westera.
Eck, T. van en R. Verwer, De orgels van de kapel toegewijd aan de HH. Joannes en Ursula aan het Begijnhof, en van Huize ST-Bernardus in Amsterdam, z.j. Stichting Begijnhof.
Verwer, R., Cavaillé-Coll en Nederland: Een studie naar het werk van Cavaillé-Coll en diens invloed in Nederland in de periode 1875-1924 (Amsterdam 2008).
Online bronnen
Het Cavaillé-Coll orgel in de Begijnhofkapel
Laatst gecontroleerd 23-05-2025